1393-09-11 19:40
7682
10
5374
گزارش ویژه گلستان ما ؛

پیگیری یکی از مقامات استانداری گلستان برای ادامه کار قلیان خانه ها / آلوده کردن جوانان مردم کسب و کار نیست !!

یکی از مقامات ارشد استانداری گلستان در نامه ای به وزارت کشور با ترسیم فضایی خاص از وضعیت به وجود آمده در استان درخواست کرده که از برخورد با قلیان خانه های دارای مجوز و تعطیلی آنها جلوگیری شود .

به گزارش گلستان ما ؛ استان گلستان در محور سرطان قرار داشته و جزو 4 استان کشور است که سیستم ثبت سرطان دارد که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است .

علاوه بر آب و هوای منطقه و نقش نیترات و سلنیوم موجود در خاک و آب استان گلستان استعمال مواد مخدر مخصوصا قلیان باعث شده تا شیوع سرطان در استان گلستان افزایش یابد .

حال با توجه به اینکه ما در کمربند سرطان کشور قرار داریم چکار باید کرد تا از این وضعیت بغرنج رهایی یابیم؟

قلیان نباید یک تفریح لوکس تلقی شود

در این راستا فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در جهت مضرات این ماده مخدر می تواند در کاهش ابتلا به سرطان موثر باشد اما متاسفانه شاهدیم که قلیان کشی امروز برای بعضی ها به یک سرگرمی شیک و تجارت لوکس مبدّل شده و عده ای برای تفریح و اینکه کلاسی گذاشته باشند شروع به قلیان کشی می کنند غافل از اینکه با هر دود چاقویی در قلب خود فرو می کنند .

یکی از وظایف کارگزاران دولتی و قوه قضاییه در استان گلستان مبارزه با عناصری است که مواد مخدر سنتی و صنعتی در اختیار مردم قرار می دهند و در این راستا دادستان ها در مرکز استان و شهرستان ها وظیفه دارد تا سلامت و امنیت آحاد جامعه را تامین کنند .

برخورد با قلیان خانه ها در استان گلستان

چند وقتی است که اخبار خوشایندی از مبارزه قاطعانه در برخورد با عرضه قلیان در استان گلستان دیده می شود که در شهرهایی چون گنبد ، آزادشهر و گرگان شروع و رضایت 95 درصدی مردم را در پی داشته است .

اما متاسفانه افرادی که از راه آلوده کردن نوجوانان ، جوانان ، دختران و همسران مردم نان می خورند و همچنین برخی از صاحبان زر و زور و تزویر در مقابل این برخوردهای قانونی ایستادگی می کنند و با دلایلی ناموجه سعی دارند این اقدامات ارزشمند را مخرب جلوه دهند .

اخیرا برخی از همین صاحبان کافه هایی که قلیان به دست جوانان مردم می دادند و با آنان برخورد شده و یا در نوبت رسیدگی هستند در اعتراضاتی که به اطلاع بعضی از مقامات بلندپایهعنوان کرده اند که راه تامین معیشت آنها بسته شده و متاسفانه شنیده شده که برخی از این مدیران نیز از آنها حمایت می کنند .

یا للعجب ، مگر آلوده کردن فرزندان و خانواده های مردم و به بیراهه کشاندن آنها هم شغل است که به آن افتخار می کنید و مجوز می دهید و در صورت برخورد قضایی از متخلفین حمایت می کنید ،  قرار باشد هر مکان باطلی ایجاد شود که ترویج آزادی یواشکی ، فساد و لیبرالیسم کند که دو روز دیگر باید کازینو و کاباره هم راه انداخت تا اشتغال کامل شود ، این چه توجیه مسخره ای است که کسب و کار یک سری افراد بهم خورده است !

نامه یک مقام استانداری گلستان به وزارت کشور

در روزهای اخیر نیز در پی فشار نا بجای کافه داران و قلیان سراها ، یکی از مقامات ارشد استانداری گلستان در نامه ای به وزارت کشور با ترسیم فضایی خاص از وضعیت به وجود آمده در استان درخواست کرده که از برخورد با قلیان خانه های دارای مجوز و تعطیلی آنها جلوگیری شود و فقط با کسانی که مجوز ندارند برخورد صورت گیرد .

و شنیده شده که وزارت کشور نیز در پاسخ به این مقام مسئول گفته که طبق درخواست شما ، فعلا با کافه داران دارای مجوز برخورد نشود و در ادامه نیز این مقام مسئول طی نامه ای به شهرستان های سراسر استان به صورت تلویحی خواستار عدم برخورد با قلیان کش خانه های دارای مجوز شده است .

با مروری در قوانین موجود در این زمینه از جمله : قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در سال 1385 به تصویب رسیده و مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفته و به صراحت هر نوع تبلیغ ، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات را اکیداً ممنوع دانسته و مصرف مواد دخانی را در اماکن عمومی ممنوع کرده است و ... ، تکلیف همه مردم ، ادارات ، دستگاه ها و مسئولین کاملا مشخص است .

همچنین اصلاحیه قانون فوق در سال 90 در خصوص قهوه خانه های داری مجوز این گونه می آورد : " قهوه خانه ­هائی که دارای پروانه کسب معتبر بوده و این پروانه قبل از تصویب قانون صادر شده است موظفند حداکثر تا پایان مدت اعتبار پروانه کسب نسبت به جمع آوری و عدم عرضه قلیان اقدام نمایند . "

 اما به نظر می رسد این قبیل نامه ها چه از سوی استانداری گلستان و چه از جانب وزارت کشور هیچ ضمانت و اعتبار اجرایی ندارد ، چرا که مجری و عامل برخورد با عوامل ناامنی روانی و بهداشتی و برهم زنندگان سلامت جامعه ، دادستانی و دادگستری است که دستورش را مطابق قانون و از دستگاه قضا می گیرد نه از دولت و دولتمردان ؛ که اگر قرار باشد هر کسی در امر قضا دخالت کند که سنگ روی سنگ بند نمی شود .

استانداری گلستان همتی دربرخورد با قلیان ندارد

گویا نمایندگان دولت تدبیر و امید در استانداری گلستان بیش از اینکه به فکر تامین آسایش و سلامتی مردم باشند به فکر آینده دولت و کرسی چند روزه خود هستند تا با چنین رفتارهایی دل برخی طرفداران خود را بدست آورند و تمایلی برای مبارزه با مظاهر فساد ، زمین خواری ، رشوه و رانت از خود نشان نمی دهند .

از طرفی امروز شاهدیم ، بعضی های دیگر که احتمالا خودشان نیز در این روابط سهم و درصدی دارند و حتی برخی از رسانه های هم خط شان نیز ، از برخورد با قلیان خانه ها  ، مبارزه با زمین خواری و تخریب ویلاهای غیر مجاز و ... مخالفت می کنند و این نشان می دهد که عدالتخواهی و مبارزه با تبعیض و برقراری عدالت اجتماعی تنها شعار فریبنده ای برای مردم جهت کسب آرای آنهاست وگرنه این قبیل مدیران قلبا دلسوز مردم نیستند وگرنه اعتنای چندانی به حرف چند قلیان فروش نمی کردند .

نیک می دانیم همه پدران و مادرانی که دختر یا پسر دانشجوی خود را با هزینه گزافی برای تحصیل روانه شهرستان های دیگر می نمایند فکر می کنند که فرزندان شان در حال درس خواندن هستند ، قطعا حامی پلمپ قلیان خانه ها و کافه هایی هستند که آزادی های یواشکی را ترویج می کنند و ممکن است یک روزی سلامتی و آبروی فرزندان آنها را ببلعد .

اقدام غیر قانونی سلیم توجیهی ندارد

با این نگاه ، اقدام هفته نامه سلیم در دفاع غیر قانونی از قلیان کشی نیز در همین راستا قابل تحلیل است که گویا ماموریت یافته تا به جای اینکه بخواهد بر علیه کسانی که سلامت جامعه و شهروندان گرگانی را به خطر انداخته اند قلم فرسایی نماید در راستای حمایت این سود جویانی که قلیان را در اختیار همه مراجعه کنندگان از کوچک و بزرگ قرار می دهند تا سود فراوانی را به دست بیاورند بر آمده است.

از طرف دیگر این هفته نامه مدعی اصلاح طلبی ضمن اعتراف تلخ به کم شدن مشتریان قلیان خانه ها از زمان آغاز برخوردهای اخیر در مقاله خود ، می خواهد با سیاه نمایی این موضوع را که به اذعان بسیاری از خانواده ها می تواند جلوی بسیاری از معضلات اجتماعی را بگیرد و موجب خشنودی خانواده ها و شهروندان گرگان بشود دستگاه قضایی و دادستان مرکز استان را که به وظائف قانونی خود عمل کرده است را تحت فشار قرار دهد .

با این حال به نظر می رسد درست تر این باشد که در مواجهه با قلیان خانه ها ، مبارزه با زمین خواری ، تخریب بناهای غیر مجاز و ... ، همه مدیران ارشد استان و رسانه ها در کنار دادستانی و سایر دستگاه های مسئول قرار بگیرند و از اقدامات قانونی آنان حمایت کنند تا باعث مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی ، ایجاد عدالت اجتماعی و در نهایت دلگرمی مردم به نظام و انقلاب اسلامی گردند .

 

عماد  محمد رضا پور

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سهراب

اين اشتغالزايي كه مي گفتيد همين بود5000 هزار نفري كه قرار بود طرح دانش بنيان ببينند چه شد؟فعلا كه طرحتان به اشتغال قليان بنيان رسيد .دود اين قليان ها روزي به چشم خودتان و فرزندانتان خواهد رفت

0
0
پاسخ
1393-08-14 11:24
م. صغیری

باید از همین مدافعان قلیان و قلیان کشی پرسید که آیا حاضرید دختر و پسر و همسر خودتان هم در ساعات پایانی شب با دوستان و ... های شان در همین قلیان خانه ها پک های مشتی بزنند و به آسمان بروند ؟؟؟این یک سوال جدی است .حتی خود قلیان خانه داران هم حاضر به این کار نیستند .آنها قلیان را برای 3 تا 5 هزار تومان پولش می خواهد حال اگر یه نوجوان ابتدایی یا راهنمایی ، پسر یا دخترش هم فرقی نمی کند .فقط پول مهم است پول ، پول ، پول .

0
0
پاسخ
1393-08-14 15:22
طلبه

کجایی میرزای شیرازی که فتوایی دهی و قلیان و قلیان خانه ها رو با خاک یکسان کنی .افسوس که سودجویان و منفعت طلبان به بهایی اندک فرزندان این مملکت را آلوده و بیمار می کنند .افسوس که عده ای مرگ را برای همسایه دوست دارند و فساد و پلیدی را برای دختران و پسران دیگران می پسندند .بخدا این پول ها خوردن ندارد و از هزار سوراخ زندگی تان در می آید و گاها حالی تان هم نمی شود .

0
0
پاسخ
1393-08-14 16:05
joker

عجب عبارتیه این :اشتغال قلیان بنیان .ای ول !!!

0
0
پاسخ
1393-08-14 16:08
شایان

بجای اینکه به دختران ما مادربودن و طریقه ازدواج سالم را یادبدهند و شرایطی برای ازدواج فراهم کنند آنها را با قلیان سرگرم می کنند.اینگونه مادرها ایا می توانند فرزندان صالح تحویل جامعه دهند ، اصلا تمایلی به بچه دار شدن دارند ، خوشگذرانی تا چقدر ، آقایان به فکر نظام و آینده مملکت نیستید به فکر جوانان مردم باشید.

0
0
پاسخ
1393-08-14 18:20
محمدرضاپور

سلام مطلب خوبی بود کاش این مسئولین به خودشان بیایند.آفرین عماد

0
0
پاسخ
1393-08-14 19:05
بهجت کاظم

سلام عجب اصطلاحی بکار بردید *اشتغال قلیان بنیان*واقعاطرح اشتغال استاندار صادقلو قلیان بنیان بود. تصمیم گیری در اینخصوص پای قلیان وچراغ دستگاه . . .بود. حرفهای توجیهی این طرح حرفهای قهوه خانه ای پای قلیانه.آدمای این طرح ومسببانش اهل دود ودم وقلیانند.ونتیجه هم معلومه که چون بساط قلیان وپای قلیان جمع شود همه چیز فراموش شود .سن ایچ ودیگر هیچ . ضمنا پیشنهاد میکنم در کتاب گینتس &اشتغال قلیان بنیان &را بنام استاندار صادقلو ثبت کنید واین یک برند باشه واسه ایشان که بشدت دنبال برند سازیه و. . .

0
0
پاسخ
1393-08-18 03:34
moji

نمیدونم چی بگم دیگه.حرفی برایه گفتن نذاشتن.فقط همین که الان 95 در صد جوانا سیگاری شدن از بی قلیانی.تازه سیگار مصرفه خوبشونه.ما که همیشه بساطه قلیونه مون به راهه .صلاح ملک خویش خسروان دانند.

0
0
پاسخ
1393-10-10 19:57

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.